הנדסה מכנית היא אחד מעמודי התווך של ההנדסה המודרנית, תחום המהווה צומת מרכזי בין מדע, טכנולוגיה וחדשנות. זהו תחום רב-תחומי המשלב ידע מעמיק במתמטיקה, פיזיקה וחשיבה אנליטית לפיתוח, תכנון ותחזוקה של מערכות מכניות מתקדמות, פתרונות אנרגטיים חדשניים וטכנולוגיות פורצות דרך.

למרות חשיבותו וההזדמנויות הרבות שהוא מציע, דרישת הפסיכומטרי הגבוהה הנהוגה במוסדות רבים מהווה לעיתים מחסום בפני מועמדים מבטיחים. בתגובה למציאות זו, מוסדות אקדמיים מובילים כדוגמת מכללת אפקה, פיתחו מסלולי לימודי הנדסה מכנית ללא פסיכומטרי. גישה חדשנית זו פותחת שער להשכלה גבוהה איכותית עבור מועמדים בעלי פוטנציאל גבוה, שיכולותיהם אינן באות לידי ביטוי מיטבי במבחן הפסיכומטרי המסורתי.

תפיסה חינוכית מתקדמת זו, מכירה בכך שכישורי מהנדס מצטיין חורגים מעבר ליכולת להצליח במבחן סטנדרטי. היא מאפשרת הערכה מקיפה יותר של המועמד, תוך התחשבות במגוון רחב של כישורים, ניסיון והישגים קודמים, ובכך מונגשים לימודי ההנדסה המכנית לקהל רחב ומגוון יותר של סטודנטים מוכשרים.

מה היתרונות של לימודי הנדסה מכנית ללא פסיכומטרי?

לימודי הנדסה מכנית ללא פסיכומטרי מציעים הזדמנות עבור מועמדים מוכשרים, שייתכן וקיבלו ציונים פחות טובים במבחן הפסיכומטרי, אך מוכיחים כישורים חזקים בתחומים כמו מתמטיקה, פיזיקה וניסיון מעשי. גישה זו מרחיבה את מעגל הסטודנטים האפשריים, ומאפשרת גם למי שמצטיין בתחומים טכניים ואנליטיים גישה ללימודי הנדסה מתקדמים. 

בנוסף, במקום להתמקד רק בתוצאות מבחנים סטנדרטיים, לימודי הנדסה מכנית ללא פסיכומטרי מעניקים עדיפות לכישורים בפועל, כמו הבנה טכנית, יצירתיות, ויכולת פתרון בעיות. זה מאפשר לסטודנטים להיכנס לתחום בעזרת כישורים שחשובים באמת בתעשייה, ומעודד פיתוח גישות חדשניות ומעוררות השראה שיכולות לתרום להתקדמותם המקצועית.

איזה מסלולי התמחות קיימים בלימודי תואר ראשון להנדסה מכנית באפקה?

התמחות בזרימה ואנרגיה

בלב ליבה של ההנדסה המכנית המודרנית נמצאת ההבנה העמוקה של תהליכי זרימה ואנרגיה. התמחות זו, במסגרת לימודי הנדסה מכנית, חושפת את הסטודנטים לעולם מרתק של שינויים ותהליכים "נסתרים" המתרחשים בגופים של המערכת המכנית. מחום ואנטרופיה ועד לזרמים מורכבים, הלימודים מספקים מבט מעמיק על התופעות המעצבות את עולם ההנדסה. במסלול זה, הסטודנטים רוכשים ידע מקיף ותפיסה רחבה, המאפשרים להם להתמודד עם אתגרים בתחומים מגוונים כגון תרמו-דינמיקה, תורת הזרימה, מערכות ייצור כוח וחום, אנרגיה מתחדשת, מיזוג אוויר, אנליזות זרימה ומעבר חום.

התמחות בחומרים

תחום החומרים הוא הבסיס לעבודתו של המהנדס המכני, ומשפיע על מכלול שיקולי קבלת ההחלטות ותהליכי העבודה בתכנון מוצר. כדי לייצר מוצרים איכותיים, לשמור על רמה אופטימלית של ביצועים ולמנוע כשלים עתידיים, נדרשים מהנדסים מכניים להחזיק בידע מקיף ובהבנה מעמיקה בתחום החומרים. 

לרשות המהנדסת או המהנדס עומד מגוון רחב של חומרים, כמו מתכות, סגסוגות, חומרים מרוכבים, פולימרים, פלסטיקה ועוד, ועליו לדעת להתאים את החומרים השונים לדרישות תכנון שונות, כגון חוזק ומשקל, וכן להתאימם לשיקולים כלכליים. 

התמחות במכרוניקה רובוטיקה

מכטרוניקה היא ענף הנדסי מתקדם המשלב ידע ממספר תחומים: הנדסה מכנית, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, והנדסת תוכנה. תחום זה עוסק בתכנון, פיתוח וייצור של מערכות ומכשירים אלקטרו-מכניים מורכבים, המשלבים חומרה ותוכנה באופן אינטגרטיבי. התחום צמח מתוך מיזוג בין מכשור מכני ובקרה אלקטרונית, ונועד ליצור מערכות משולבות רב-תכליתיות פשוטות, אמינות וזולות. במרוצת הזמן התפתח והתרחב התחום, והוא כולל כיום גם תכנון וייצור של רובוטים, כלי רכב אוטונומיים, מערכות ייצור, מצלמות עם מיקוד אוטומטי ועוד

התמחות במכניקת מוצק

תחום מכניקת המוצק, עוסק בבחינת השינויים בגופים מוצקים בהיבטי דינמיקה, חיזוק חומרים, קריסה, שבר, אלסטיות, התעייפות ותנודות, כתוצאה מכוחות ועומסים הפועלים עליהם.

התמחות ברכב

ההתפתחויות הטכנולוגיות והתגברות המודעות לחשיבות השימוש באנרגיה ירוקה הניעו גם את עולם הרכב. חברות לייצור רכב ברחבי העולם "העבירו הילוך" והתקדמו לפיתוח הנדסי של מערכות רכב חדשות: רכב חשמלי, רכב היברידי וכמובן – רכב אוטונומי. שינויים אלה כבר הובילו לפיתוחים הנדסיים פורצי דרך, וממשיכים להציב אתגר בפני מהנדסים מומחים בתחומם בכל העולם. 
התמחות רכב נלמדת היא התמחות בלעדית באפקה והיא מקנה לסטודנטים ידע אקדמי עדכני ואיכותי, ומספקת להם הזדמנות להתנסות מעשית ולשיתוף פעולה עם תעשיית הרכב.

תנאי קבלה מקדים ומחייב במסלולי הקבלה השונים הינו זכאות לתעודת בגרות מלאה*

קבלה על סמך ציוני תעודת הבגרות

יתקבלו מועמדים בעלי בגרות 4 יח"ל במתמטיקה בציון 85 לפחות או
5 יח"ל בציון 75 לפחות.
בנוסף, יש להציג ציוני בגרות: 4 יח"ל באנגלית בציון 70 לפחות או 5 יח"ל בציון 60 לפחות, 5 יח"ל בפיזיקה בציון 60 לפחות ורמת סיווג אנגלית מתחילים/ בסיסי

קבלה על סמך פסיכומטרי

ציון 600 לפחות בבחינה הפסיכומטרית (בשקלול רב-תחומי או בדגש כמותי) וציון 115 לפחות בחלק הכמותי.
בנוסף, יש להציג ציוני בגרות: 4 יח"ל במתמטיקה בציון 80 לפחות או 5 יח"ל בציון 70 לפחות, 5 יח"ל בפיזיקה בציון 60 לפחות ורמת סיווג אנגלית מתחילים/ בסיסי.

קבלה על סמך לימודים קודמים

תואר אקדמי ראשון מלא ממוסד אקדמי מוכר, בממוצע ציונים 80 לפחות.
בנוסף, יש להציג ציוני בגרות: 4 יח"ל במתמטיקה בציון 80 לפחות או 5 יח"ל במתמטיקה בציון 70 לפחות, 5 יח"ל בפיזיקה בציון 60 לפחות וסיווג אנגלית ברמת פטור.

קבלה על סמך דיפלומת הנדסאי

דיפלומת הנדסאי מה"ט/ משרד החינוך בממוצע ציונים של 85 לפחות (מורכב מהמבחנים החיצוניים ופרויקט הגמר. ללא ציוני מעבדות).בנוסף, יש להציג ציוני בגרות: 4 יח"ל במתמטיקה בציון 80 לפחות או 5 יח"ל בציון 70 לפחות, 5 יח"ל בפיזיקה בציון 60 לפחות ורמת סיווג אנגלית מתחילים/ בסיסי.

קבלה על סמך תוכנית ההכנה "בדרך להנדסה"

סיום בהצלחה של שלושת הקורסים הנלמדים בתוכנית ההכנה: מתמטיקה בציון 75 לפחות, פיזיקה בציון 70 לפחות ואנגלית בציון 70 לפחות.

סיכום

לימודי הנדסה מכנית ללא פסיכומטרי פותחים דלת להזדמנויות חדשות עבור מועמדים מוכשרים שאולי היו נדחים בשל ציון פסיכומטרי נמוך. מסלול זה מדגיש את חשיבות היכולות המעשיות, החשיבה היצירתית והמוטיבציה האישית מעבר לציון במבחן סטנדרטי.

הסטודנטים במסלול זה זוכים לאותה רמת הכשרה גבוהה כמו עמיתיהם, כולל חשיפה לתחומים מגוונים בהנדסה מכנית, עבודה במעבדות מתקדמות והשתתפות בפרויקטים יישומיים. ההתמקדות בהיבטים המעשיים של התחום, לצד הבסיס התיאורטי החזק, מכינה את הבוגרים להשתלבות מהירה ומוצלחת בתעשייה. יתרה מזאת, בוגרי המסלול משתלבים בהצלחה במגוון תפקידים בתחומים כגון תעשיית הרכב, אנרגיה מתחדשת, רובוטיקה ועוד.

שאלות ותשובות

הלימודים אורכים בין 4-5 שנים בהתאם למסלול בו בוחר הסטודנט ללמוד.

הלימודים באפקה מועברים על ידי סגל מרצים מנוסה ומיומן בעל ניסיון אקדמי עשיר לצד ניסיון מעשי וקשרים בתעשייה. הלימודים מתקיימים בכיתות קטנות מה שמאפשר לכל סטודנט לקבל יחס אישי וליווי צמוד של הסגל.

כדי להתקבל ללימודי תואר ראשון בהנדסה מכנית לשנת הלימודים תשפ"העליכם לעמוד בתנאי הקבלה של אחד מהמסלולים.

בהחלט אפשר. לימודי הנדסה מכנית באפקה מתקיימים בשני מסלולים: מסלול יום ומסלול ערב.